Peste 85% din lucrările portuare din Zona Liberă Sulina, deja realizate
„În momentul de față putem vorbi pentru acest proiect de peste 85% grad de implementare”, a declarat Dragoș Ioniță, directorul general al Administrației Zonei Libere Sulina.
Lucrările de modernizare a infrastructurii portuare din Sulina sunt aproape gata, iar constructorii au promis finalizarea investiției până la sfârșitul anului.
👉 „Am asigurările constructorilor că la sfârșitul anului vor fi gata cu această investiție. Lăsând la o parte provocările meteorologice, s-au găsit blocuri de beton sub cheu, care au întârziat puțin lucrările. Dar s-au mobilizat exemplar și au găsit soluții rapide”, a explicat Ioniță.
🔍 Provocări tehnice și soluții neașteptate
Zona portuară din Sulina se află în aria protejată a Rezervației Biosferei Delta Dunării, ceea ce a impus restricții și măsuri speciale de mediu.
🎯 „La un moment dat, constructorii se gândeau chiar să dinamiteze blocurile de beton. Până la urmă au venit cu utilaje adecvate și au reușit să le extragă fără să afecteze zona de protecție”, a precizat directorul.
Platformă portuară modernă, cu potențial strategic
Noul port Sulina va avea o platformă portoară de 28.800 m², cu o capacitate de încărcare de 5 tone/m². În estul bazinului există și o altă platformă de 10.000 m², destinată mărfurilor vrac.
🔹 Adâncimea actuală la cheu depășește 11 metri.
🔹 Bara Sulina trebuie menținută la 7,5 metri, conform convențiilor internaționale.
🔹 După dragaj, pot intra nave de până la 40.000 de tone.
„Dacă Guvernul, prin Ministerul Transporturilor și AFDJ, ar face dragajul la Bara Sulina, am putea primi nave mult mai mari și fluidiza traficul. Este o investiție mică, dar cu impact uriaș”, a subliniat Ioniță.
Poarta de reconstrucție pentru Ucraina
Oficialul Zonei Libere crede că Sulina va juca un rol esențial după încheierea războiului din Ucraina.
📢 „Toată lumea așteaptă pacea. Cu siguranță Sulina va deveni o zonă benefică pentru tranzitul de bunuri. Navele mari vor descărca aici, iar de la noi marfa va merge mai departe spre Ucraina pentru reconstrucție.”
Concesionări și noi locuri de muncă pentru localnici
După finalizarea proiectelor, administrația va lansa un anunț pentru concesionarea platformei portuare către operatori economici.
🟢 „Investitorii vor trebui să vină cu elemente de suprastructură și depozitare. Noi, ca autoritate, nu putem face asta, ar fi neconcurențial”, a spus Dragoș Ioniță.
Studiul de oportunitate realizat împreună cu Banca Europeană de Dezvoltare și Investiții estimează circa 300 de locuri de muncă.
„Sunt mulți oameni care vor să revină acasă. Sulina oferă liniște, mare, deltă și o viață sănătoasă. Dar, fără activitate constantă, e greu să trăiești aici. Odată cu portul nou, vom avea locuri de muncă pe tot anul”, a adăugat directorul.
Portul Sulina se află în pragul unei relansări istorice. Cu lucrările aproape terminate și planuri clare de concesionare, orașul de la Mila Zero ar putea redeveni un punct strategic pe harta comerțului fluvial și maritim.
👉 Ai o opinie despre relansarea portului Sulina? Scrie-ne la [email protected]
(S.D.C.)