Menu

Fotografiile intime ale femeilor celebre – noua armă în războiul tehnologic Recomandat

Internetul a fost luat pe sus la începutul lui septembrie 2014 de publicarea unei cantităţi considerabile de fotografii intime ale unor staruri de la Hollywood. Deşi fenomenul nu e nou (fotografii şi filmări personale ale celebrităţilor ajungând adesea pe site-uri fie ca urmare a unor furturi, fie „scăpate” intenţionat de staruri dornice de publicitate de orice fel), surprinde modul concertat în care a fost lansat acest „atac informatic”. Pe lista celebrităţilor ce apar în fotografii figurează actriţe importante de la Hollywood, figuri centrale ale vieţii mondene din SUA şi Marea Britanie, supermodele. Şi mai interesant, hackerii care au postat fotografiile şi au revendicat acţiunea de obţinere a lor au pretins că ele sunt luate de pe iCloud, serviciu oferit de Apple. Astfel, ceea ce părea iniţial doar o operaţiune de genul „porno la tot cartieru” se profilează ca fiind cel mai sever atac împotriva companiei Apple, care este în linie dreaptă pentru lansarea unui nou model de iPhone, dar şi a unor dispozitive şi platforme noi, ce includ tranzacţii financiare.

Un articol de Răzvan PETRE


Pista atacului concertat împotriva Apple este verificată de intrarea pe fir a FBI. Această acţiune, prezentată în presa şi pe internetul român în termeni mioritici, ca fiind o intervenţie a autorităţilor pentru că în joc se află reputaţia unor VIP-uri, demonstrează însă că la mijloc este vorba de mult mai mult.

Foto-avalanşă

Într-o scurtă perioadă, în 31 august şi 1 septembrie 2014, pe un site de internet au fost postate un număr impresionant de fotografii intime cu celebrităţi. Actriţe de Oscar, fotomodele de succes, staruri ale vieţii mondene şi alte personalităţi au recunoscut autenticitatea fotografiilor şi au anunţat ce acţiuni intenţionează să întreprindă împotriva celor care le-au făcut publice, dar şi a celor care vor da pozele mai departe. Unele şi-au vărsat nervii pe Facebook şi Twitter, blestemând pe cei vinovaţi de apariţia instantaneelor pe net, dar şi pe potenţialii privitori. Altele din persoanele vizate de atac şi-au angajat avocaţi însărcinaţi special cu vânarea vinovaţilor şi cu eliminarea pozelor de pe site-urile accesibile public.
Acţiunea aceasta a surprins prin numărul mare de ţinte ale hackerului, dar mai ales prin faptul că acesta a precizat modul, sau mai exact locul, de unde a obţinut imaginile – din serverele gigantului Apple.

Norul buclucaş

Sursa fotografiilor, aşa cum a fost menţionată de hackerul/hackerii care au postat pozele, ar fi serviciul iCloud. Acesta este varianta companiei Apple pentru Cloud – cel mai nou trend în materie de tehnologia informaţiei. Cloud-ul presupune oferirea către clienţi a unui spaţiu de câţiva gigabytes unde aceştia pot salva fişiere de pe orice aparat cu conexiune la internet. El permite unui manager să încarce rapid o circulară, care apoi să fie descărcată independent de fiecare angajat. Sau permite unei persoane fizice să îşi transfere pozele de pe telefon pe computer, fără a mai fi nevoie să folosească cablu, conectare directă între aparate, sau softuri complicate.
Serviciile de tip Cloud au devenit foarte populare în ultimii doi ani. Există acum soluţii dedicate (ca Dropbox.com), sau servicii speciale în cadrul pachetelor oferite de giganţii IT (ca serviciul Google Drive). Varianta oferită de Apple se numeşte iCloud (similar cu numele produselor companiei – iPhone sau iPad).

Principala victimă

De la publicarea fotografiilor, s-a dovedit că unele dintre ele sunt trucate (deşi majoritatea sunt autentice) şi că e probabil ca multe din instantanee să nu fi fost luate de pe iCloud (pentru că sunt mai vechi, iar serviciul şterge automat datele după 30 de zile). Cu toate acestea, răul a fost făcut. Prestigiul iCloud – care era deja cotat ca fiind unul din cele mai proaste realizări ale Apple – s-a prăbuşit. Chiar dacă anunţurile făcute de companie au venit să liniştească consumatorii, Apple încasează o gravă lovitură de imagine, în cel mai rău moment posibil.
Deja fuseseră trimise invitaţiile la evenimentul de lansare pentru VIP-uri şi presă a noului model de iPhone. De asemenea, Apple se află în linie dreaptă pentru punerea pe piaţă a primului SmartWatch – ceasul inteligent, care duce tehnologia Smartphone un pas mai departe. Poate cea mai afectată este intenţia Apple de lansare a unui sistem dedicat de plăţi prin intermediul iPhone-urilor şi iPad-urilor. Deşi respectivul serviciu e în lucru de ceva vreme şi include tehnologii avansate de protejare a datelor (spre deosebire de iCloud, care a fost promovat în grabă şi cu numeroase defecte) clienţii s-ar putea să aibă dubii. E improbabil că cineva care nu se bazează pe Apple să îi protejeze fotografiile personale, va încredinţa în schimb companiei numărul şi PIN-ul cardului.

Filiera chinezească

De ani de zile, Apple se află într-o confruntare pe viaţă şi pe moarte cu ceilalţi producători de smartphone-uri. Cu coreenii de la Samsung se bat în procese, ambele companii demonstrând în justiţie că au fost victimele furtului de tehnologie şi obţinând compensaţii de ordinul sutelor de milioane de dolari şi interzicerea la vânzare a unor aparate construite pe baza tehnologiei furate.
Ambele companii trebuie să facă faţă avansului companiilor chineze, care acaparează o cotă de piaţă din ce în ce mai mare, având avantajul că vin cu produse similare, la preţuri mai mici. E vorba de nume cunoscute – ca Huawei – sau mai puţin familiare – ca Xiaomi sau Coolpad. Xiaomi, de exemplu, a depăşit Apple la numărul de smartphone-uri vândute în China anul trecut şi a dat încă o lovitură de imagine când l-a angajat pe Hugo Barra – fost vicepreşedinte al diviziei Android de la Google.
Pentru aceste companii, ţinta principală este piaţa Asiei de sud est. Poate că deloc întâmplător, concomitent cu lansarea fotografiilor ce afectau prestigiul iCloud, în mass media au apărut ştiri despre valul de îngrijorare ce a cuprins utilizatorii de iPhone-uri din China.
Teoria potrivit căreia publicarea fotografiilor vizează mai mult compromiterea Apple decât răspândirea nudităţii pare să se confirme, odată cu intrarea pe fir a FBI. Agenţia a anunţat, prin vocea purtătoarei de cuvânt, că a lansat procedurile premergătoare unei anchete, în acest caz. Agenţii federali nu s-ar implica în investigarea unui furt de informaţii din telefonul cuiva, sau în anchetarea persoanelor implicate în compromiterea publică a unei alte persoane, indiferent dacă ar fi vorba de un om obişnuit, sau de un actor de la Hollywood. În schimb, atât FBI, cât şi CIA şi alte agenţii americane au anunţat investigaţii ample în ultima vreme, îndreptate împotriva atacurilor cibernetice care vizau diferite entităţi private din SUA, având ca autori persoane sau entităţi din China. Cum FBI nu a oferit deocamdată mai multe detalii, nu este clar dacă scandalul fotografiilor intime este tratat ca un atac cibernetic, sau ca o tentativă de a manipula piaţa telecomunicaţiilor.

„Piele de celebritate”

Una din nişele nudităţii prezentate on-line este aceea a imaginilor cu celebrităţi dezbrăcate. Încă de la începutul anilor 90, câteva site-uri s-au specializat în colecţionarea de astfel de instantanee, precum şi în inventarierea şi imortalizarea tuturor ocaziilor în care vedetele de la Hollywood apăreau cu părţile intime la vedere. Deşi au conţinut redus (scenele de nuditate sunt puţine şi scurte în filmele de categorie A, cu celebrităţi în roluri principale), aceste site-uri au un succes fenomenal. Spre exemplu, unul din pionierii genului, site-ul Mr.Skin, este estimat independent a valora între 1,5 şi 10 milioane de dolari.
Următoarea etapă a constat în publicarea fotografiilor şi filmărilor intime ale celebrităţilor. După ce o casetă cu Pamela Anderson şi soţul ei a fost furată şi făcută publică prin copiere ilegală, starul din Baywatch a decis să permită vânzarea filmului, ceea ce i-a adus venituri de ordinul milioanelor de dolari.
Probabil că aţi auzit de Kim Kardashian. Starurile de mucava din România, în genul Biancăi Drăguşanu sau a Danielei Crudu, măcar au apărut prin ceva emisiuni tv înainte să fie promovate ca figuri proeminente ale vieţii mondene. Spre deosebire de ele, Kim Kardashian a devenit celebritate fără să facă (mai) nimic. O serie de filmari intime cu Kim „au fost scăpate” pe internet, iar o politică de marketing eficientă a făcut ca ele să fie vizualizate de multă lume. În acest fel a fost lansată o spectaculoasă carieră – aceea a unei celebrităţi care e cunoscută pentru că e cunoscută şi atât.

Adaugă comentariu

Dezvaluiri.ro, administratorul site-ului şi autorii articolelor nu îşi asumă responsabilitatea pentru comentarii. Aceasta aparţine în exclusivitate persoanelor care le scriu.

Codul de securitate
Actualizează

înapoi la partea de sus

Revista Presei

Error: No articles to display

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)

Redactor Şef: Ştefan Doru COPOŢ (tel: 0788032808)

Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)

Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Călin GAVRILAȘ

Adresa redacţiei: Constanţa, Bd. Al. Lăpuşneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4
Fax: +40 341 816 200                  E-mail: [email protected]

Copyright © 2014 Organizaţia de Investigaţii Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu îşi asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori şi

conţinutul informaţiilor preluate din alte publicaţii. 

Fotografiile însoțite de simbolul 'T' sunt trucate iar cele însoțite de simbolul 'P' sunt publicitare.

Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Sigma Media- București 

Politica de confidențialitate