Menu
Prev Next

Scupra a aruncat pe geam 3 milioane de lei din banii Oraşului Ovidiu, pentru a-şi inaugura parcul în campanie Recomandat

La finele lunii mai 2016 şi cu câteva zile înainte de finalul campaniei electorale, George Scupra a dat o lovitură de imagine, inaugurând parcul de beton de pe malul Lacului Siutghiol. Ceea ce nu le-a spus el concetăţenilor, cu ocazia tăierii panglicii noului obiectiv, este că pentru ca acest show de imagine să fie posibil, administraţia sa a dat o gaură de 30 de miliarde de lei vechi în bugetul oraşului. Lucrările la parc erau programate a se termina în decembrie 2015, dar la cererea lui Scupra ele au fost lălăite până în mai 2016. Scupra a cerut prelungirea duratei execuţiei, pe motiv că... vine iarna. Pentru că graficul de execuţie nu a fost respectat, Oraşul Ovidiu a pierdut o finanţare de 2,3 milioane de lei. Mai mult, încă circa 600.000 RON au ieşit din bugetul oraşului pe 2016, pentru ca Scupra să poată inaugura parcul cu câteva zile înainte de alegeri.

Un articol de Răzvan PETRE

Pentru a putea solicita prelungirea proiectului, Scupra a dat vina pe o eroare de proiectare. Cu toate acestea, proiectantul lucrarii nu a fost penalizat deloc, încasând la timp 100.000 RON. Înca 100.000 de lei noi s-au evaporat pe "cheltuieli de consultanţă în achiziţii publice" - deci iată că Scupra, după patru ani de mandat şi cu toţi cei 132 de angajaţi din primărie, nu ştie să facă o licitaţie şi are nevoie să plătească pe cineva un miliard de lei vechi ca să-l înveţe...

Deviza lui Scupra: Iarna nu-i ca vara!

Scenariul prelungirii contractului vizând parcul de pe malul Lacului Siutghiol pare desprins din filmele cu proşti. La jumătatea lunii decembrie, primarul George Scupra trimite o adresă către Ministerul Dezvoltării, în care arată că stadiul lucrărilor e de circa 90%, dar că munca pe şantier trebuie oprită, pentru că... vine iarna! Explicând care sunt problemele (reale sau imaginare) care au dus la întârzierea proiectului, Scupra cere prelungirea termenului de execuţie cu şase luni, până la 30.06.2016. În memoriul justificativ, Scupra arată că mai sunt necesare doar două luni, dar cere şase pentru că "vom întâmpina un sezon de iarnă când nu se pot executa lucrări în exterior decât când permite vremea". Deci, după mintea primarului, în Ovidiu iarna începe la 31 decembrie şi se termină în luna mai sau iunie...
În realitate, lucrurile au stat şi mai penibil decât în estimările lui Scupra. Aşa cum ştie toată lumea care locuieşte în Judeţul Constanţa, iarna 2015-2016 a fost una blândă şi uscată, cu doar vreo 10 zile de ger.
Conform memoriului trimis de Scupra "stadiul fizic de execuţie la 31.12.2015 este de 91,22%". în 8 luni de zile, lucrarea era la 91,22%. Pentru restul de 8,78%, Scupra estima un necesar de 6 luni de zile, iar lucrarea a fost gata după 5 luni. Din ianuarie până în mai 2016, s-a lucrat în ritm de melc, pentru ca parcul să fie inaugurat chiar înainte de alegeri. (vezi foto final text)

Oraşul Ovidiu decontează şmecheria electorală a lui Scupra

Proiectul "Parc de recreere în oraşul Ovidiu" era programat a fi finalizat până la finele anului 2015. Motivul acestui termen era foarte simplu - decembrie 2015 era ultima dată până la care Uniunea Europeană finanţa costurile. După această dată se pierdeau toţi banii rămaşi necheltuiţi, iar primăria avea de ales - fie lăsa parcul neterminat, fie în finaliza cu cheltuieli 100% din bugetul Oraşului Ovidiu. Scupra a ales varianta a doua. Cine şi-a închipuit că primarului Scupra îi pasă de banii oamenilor din Ovidiu, şi-a luat ţeapă! Pentru că iată ce scria în memoriul trimis de Scupra la Ministerul Dezvoltării: "La acest contract s-au realizat economii de 2,258 de milioane de lei!" Este vorba aici doar de contractul de execuţie. Împreună cu economiile de pe achiziţii, suma urcă la peste 2,6 milioane. Aşadar, Scupra se laudă că a economisit banii UE (vezi foto final text). Ceea ce ar fi foarte frumos, dacă aceste economii nu ar fi provenit din lucrări neexecutate şi achiziţii neefectuate.
În timp ce Scupra se strădiua să nu cheltuiasă banii puşi la bătaie de UE, el băga la plată Oraşul Ovidiu. După depăşirea datei de 31 decembrie 2015, Uniunea nu a mai decontat nici un sfanţ. Primarul Scupra a mers în Consiliul Local şi a solicitat 573.000 RON din bugetul oraşului - pentru finalizarea parcului electoral. Puşi în faţa faptului împlinit, consilierii au aprobat suma, iar banii ovidenilor au fost cheltuiţi pentru ca Scupra să se laude cu parcul său în mai 2016, fix înainte de alegeri.

Nu s-au făcut nici contractele de achiziţii

În conformitate cu proiectul iniţial, Primăria Ovidiu avea de achitat o cotă minusculă din cheltuieli - restul fiind acoperit din banii UE. Singura condiţie era ca toate cheltuielile să fie făcute înainte de 31 decembrie 2015. Dacă pierderea banilor pentru execuţie îşi are o explicaţie - Scupra dorea să inaugureze parcul înainte de alegeri, nu în decembrie 2015 - risipirea fondurilor pentru achiziţii rămâne învăluită în mister.
Pe lângă alei, parcul includea o serie de dotări - bănci, iluminat public, echipamente loc de joacă etc. Toate acestea putea fi cumpărate din banii UE, încă din perioada mai-decembrie 2015. Primăria le-ar fi putut ţine în depozit până la finalizarea lucrărilor şi ar mai fi avut de achitat doar montarea lor. Iată însă că încă din economiile raportate de Scupra la finele lui 2015, 338.000 RON reprezintă "economii achiziţie dotări".
De altfel, procedura de achizie a dotărilor a fost reluată în februarie 2016 şi aproape jumate din banii cheltuiţi din bugetul oraşului Ovidiu au mers pe achiziţia de bănci, locuri de joacă etc.
Aici se vede cel mai bine că minciuna lui Scupra are picioare scurte: Practic, dacă ar fi să îl credem, Primăria Ovidiu nu a putut cumpăra bănci din banii UE în decembrie, pe motiv că... vine iarna! În schimb, le-a cumpărat în februarie, pe banii oraşului Ovidiu... (vezi foto dreapta - click pentru a mări foto)
Oare care să fie motivul amânării acestor cheltuieli? Prostie? Incompetenţă crasă? Nesimţire? Sau inginerii financiare? - Numai Domnul (Scupra) poate şti!

Ce se putea face cu banii aruncati pe geam de Scupra?

Odată pierduţi, banii nu se mai întorc. Dar iată câteva lucruri care se puteau face cu cei circa 600.000 RON cu care Scupra a sărăcit bugetul oraşului, pentru ca el să poată inaugura parcul în campanie: Cu banii aceştia, se puteau realiza şi utila complet 3-4 locuri de joacă pentru copii. Sau se puteau asfalta câteva străzi pentru amărâţii din Cartierul Tineretului, cărora Scupra le vinde în schimb promisiuni de mai bine.
De ani de zile, Scupra se bate cu cărămida-n piept că este tată şi că nu are unde-şi lăsa copilul când e la muncă. Drept care se făleşte cu proiectele sale vizând şcolile şi grădiniţele. De mai bine de un an, el colindă studiourile telviziunilor cu un filmuleţ de desene animate despre cum va arăta una din grădiniţele pe care vrea să le modernizeze. Dacă cei 600.000 de RON nu ar fi plutit în direcţia parcului electoral, poate că la toamnă, în locul desenelor animate ale lui Scupra, copiii ar fi avut deja o grădiniţă modernă şi mai ales... reală.

Miliarde de lei pe consultanţă şi publicitate făcută unui parc neterminat

Atunci când se inaugurează un supermarket nou, patronii investesc în publicitate - se cheamă presa, se fac materiale promoţionale şi afişe, se comandă publicitate în mass media locală. Costurile merg de la câteva mii, la 10.000 de euro, dar cheltuiala rentează, pentru că astfel oamenii află de magazin, îl vizitează, cumpără, iar patronii îşi scot banii.
Pentru parcul de pe malul Lacului Siutghiol, Primăria Ovidiu a prevăzut, la "cheltuieli publicitate" - ţineţi-vă bine să nu cădeţi pe spate - 68.000 RON, adică circa 15.000 de euro. Evident, vorbind de un parc, nu de un magazin, banii nu se vor recupera. Şi nici nu e foarte clar de ce au fost cheltuiţi. În mod normal, publicitatea la un proiect european include panoul pus la locul investiţiei, plus două conferinţe de presă - la lansare, respectiv la finalizarea proiectului. Un panou de tablă, două baxuri de suc şi nişte pişcoturi nu pot să coste mai mult de 1.000 - 2.000 de euro. Diferenţa până la 15.000 de euro, din nou, numai Domnul Scupra poate să v-o explice.
Dacă la construcţii şi dotări Scupra a făcut economii de 26 de miliarde, la "publicitate" nu s-a putut economisi decât 36 RON. De asemenea, până la 31 decembrie 2015, fuseseră plătiţi deja 54.000 din cei 68.000 RON destinaţi publicităţii. Deci, practic, firma câştigătoare primise 80% din bani - în condiţiile în care la data respectivă parcul nu era finalizat, deci ei pur şi simplu nu aveau la ce să facă publicitate! (vezi foto final text)
O altă cheltuială bizară este cea privind "servicii de consultanţă în achiziţii". Primăria lui Scupra contractează o firmă pentru 99.200 RON (un miliard de lei vechi), ca aceasta să îi înveţe cum se face o licitaţie. Deci, după patru ani de mandat, nici Scupra şi nici vreuna din numeroasele lui rude angajate în primărie nu ştiu cum se face o procedură de achiziţie... Revenim la firma de consultanţă, care figurează cu un singur angajat, şi care îşi încasează prompt toţi banii până la 31 decembrie 2015, deşi lucrarea nu era teminată, iar unele din achiziţiile pentru care "oferea consultanţă" nici măcar nu fuseseră efectuate...

Adaugă comentariu

Dezvaluiri.ro, administratorul site-ului şi autorii articolelor nu îşi asumă responsabilitatea pentru comentarii. Aceasta aparţine în exclusivitate persoanelor care le scriu.

Codul de securitate
Actualizează

înapoi la partea de sus

Revista Presei

Error: No articles to display

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)

Redactor Şef: Ştefan Doru COPOŢ (tel: 0788032808)

Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)

Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Călin GAVRILAȘ

Adresa redacţiei: Constanţa, Bd. Al. Lăpuşneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4
Fax: +40 341 816 200                  E-mail: [email protected]

Copyright © 2014 Organizaţia de Investigaţii Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu îşi asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori şi

conţinutul informaţiilor preluate din alte publicaţii. 

Fotografiile însoțite de simbolul 'T' sunt trucate iar cele însoțite de simbolul 'P' sunt publicitare.

Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Sigma Media- București 

Politica de confidențialitate