Menu

INDITEX aplică în România “Metoda Sao Paulo”? Recomandat

Noticias relacionadas: 'La mala gestión conduce a INDITEX a la brecha de labio'.

Related news: 'Deficient management leads INDITEX on the verge of failure'.

Nouvelles connexes: 'Le management du défaut prenne INDITEX au bord du désastre'. 

În perioada Martie – Aprilie 2012 toţi angajaţii grupului INDITEX din România au primit de la conducerea din Bucureşti, spre semnare, acte adiţionale la Contractele Individuale de Muncă. Subiectul oficial pus pe tapet cu această ocazie a fost “implementarea comisionului variabil”. Prin această metodă, conducerea grupului INDITEX s-a gândit probabil să camufleze scăderea în grup a veniturilor tuturor angajaţilor de la subsidiarele din România, mai exact de la cele 7 societăţi: Zara, Bershka, Pull and Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho şi Zara Home.
Conform unor surse din interior, directorul de resurse umane al INDITEX – Bucureşti doamna Nadina Benea (Nicoară), a trimis mai multe informări către magazinele grupului din România prin care, cei peste 1000 de angajaţii au fost notificaţi în legătură cu modificarea condiţiilor de salarizare. Informarea în cauză a fost trimisă în format electronic şi se adresa managerilor de magazine, subiectul abordat fiind “Implementarea Comisionului Variabil”. Justificarea aplicării acestui sistem nou de plată este aceea că se aplică în majoriteta ţărilor în care grupul are magazine: “Doresc să vă informez că politica de acordare a comisioanelor variabile se aplică de către INDITEX în aproape toate cele 82 de ţări, în care INDITEX are deschise peste 5.500 de magazine (cu cele 8 branduri), inclusiv în ţările vecine.”

Un articol de Laura POPESCU


Salariile influenţate de vânzări, o diversiune iberică !

Aşa cum aminteam într-un articol anterior, vânzările grupului INDITEX din România au înregistrat scăderi da la începutul acestui an. Explicaţia acestui fapt a venit chiar din partea directorul de resurse umane, Nadina Benea (Nicoară), care le-a agrumentat angajaţilor că decizia implementării “comisionului variabil” a fost luată deoarece “Vânzările au ajuns la o anumită maturitate şi pentru că există un control tot mai bun asupra orelor, pentru că […] un factor important în calcularea comisionului îl va deţine productivitatea”.
Analiştii economici cu care ne-am consultat consideră că IINDITEX a avut un plan al cheltuielilor (incluzând aici şi salariile) gândit în etape, încă de la început. După o perioadă în care au încercat să se impună pe piaţa românească de profil, au urmat anii 2008 – 2011, când grupul a fost în expansiune şi a acceptat probabil să cheltuiască mai mult cu angajaţii sau cu diverşi furnizori. Acum au aproximativ 70 de magazine şi trăiesc cu impresia că se află într-o poziţie stabilă. Din acest motiv îşi permit să reducă din beneficiile angajaţilor şi din alte cheltuieli.
Premeditarea modificărilor condiţiilor de muncă este o ipoteză de lucru destul de credibilă, deoarece şi până acum angajaţii INDITEX au beneficiat de un “comision”, însă acesta era unul “liniar” în timp ce acum a devenit brusc “variabil”. Cu alte cuvinte, INDITEX şi-a pregătit încă de la început o supapă de reglare a cheltuielilor în caz de nevoie, iar efectele acestui plan au devenit realitate! Aşa cum a precizat şi directorul de resurse umane “politica comisioanelor variabile se aplică de către INDITEX în aproape toate cele 82 de ţări” în care operează grupul spaniol. Deci e sau nu premeditare?

Directorul general Paul Cuza dă vina pe Spania

Surse de încredere din cadrul biroului administrativ al INDITEX, susţin că numirea lui Paul Cuza în funcţia de director general pentru România s-a făcut cu oblăduirea Preşedintelui companiei, Pablo Isla Álvarez de Tejera, venit atunci în vizită la Bucureşti. În momentul în care, la începutul anului 2012, conducerea spaniolă a grupului INDITEX a anunţat tăierile de cheltuieli, directorul Paul Cuza s-a plâns faţă de anumite persoane de faptul că el nu doreşte asta, însă “Spania face presiuni !” Şi probabil nici nu este prea greu să faci presiune pe un asemenea manager, care şi-a sistat propria afacere după ce a realizat un venit total de 572 de euro un an întreg. Pare incredibil, însă printre alte afaceri, directorul INDITEX Paul Cuza deţine şi administrează societatea HEAVEN CONSULTING SRL, specializată, culmea, în “consultanţă pentru afaceri şi management”. Firma în cauză a fost înfiinţată în anul 2004, iar momentan se află în “întrerupere temporară de activitate” după ce în anul 2009 a declarat o pierdere de 48.481 RON şi venituri totale de 2.520 RON. Cu asemenea rezultate financiare, probabil până şi Pablo Isla a fost invidios şi s-a gândit să folosească competenţele în materie de management ale directorului Paul Cuza şi în beneficiul INDITEX.

Management de lux, venituri mai mici

În timp ce angajaţilor din magazine le este aplicat “comisionul variabil”, directorul general Paul Cuza a primit la instalarea în funcţie un autoturism marca BMW X5, în valoare de aproximativ 60.000 euro, din fondurile companiei. Preocuparea directorului general pentru economisirea banilor poate fi analizată şi din perspectiva faptului că, la deschiderea magazinelor din Constanţa, de la finalul anului 2011, conducerea INDITEX a fost cazată în staţiunea Mamaia, la Hotel Vega – unul dintre cele mai scumpe hoteluri de 5 stele din România. Şi toate acestea s-au întâmplat pe banii investiţi de acţionarii INDITEX şi pe munca angajaţilor, care s-au străduit în ultimii ani să ridice această companie pe piaţa românească.

Comisionul angajaţilor nu este contractual, ci doar pe vorbe

Conducerea INDITEX a avut desigur grijă să explice angajaţilor şi modul în care salariile acestora urmează să fie influenţate de noua metodă de calcul. Astfel, conform simulărilor trimise în scris de directorul de Resurse Umane, legate de aplicarea “comisionului variabil”,  acest comision “fluctuează de la lună la lună, în funcţie de vânzări şi ore, în unele luni este mai mare, iar în altele mai mic, dar per total an, average-ul (media) rămâne neschimbat, adică X ron, iar salariul NET fiind influenţat de comisionul variabil, în unele luni este mai mare, iar in altele mai mic. La nivel anual, average-ul salariului NET rezultat rămâne neschimbat”.
Cu alte cuvinte, sunt luni în care angajaţii urmează să câştige mai puţin, dar există şi posibilitatea să câştige mai mult în altele. Problema evidentă în această ecuaţie o reprezintă “variabila vânzări”, care influenţează în mod direct veniturile angajaţilor şi cum nimeni nu poate determina viitorul, raportările se fac numai la trecut. Şi astfel se închide cercul vicios deoarece, după cum informa Nadina Benea, “vânzările au ajuns la o anumită maturitate”.
În ciuda tuturor explicaţiilor primite de la conducerea INDITEX – Bucureşti, în contractele angajaţilor nu se aminteşte absolut nimic de comision, fie el variabil sau nu. Misterul este explicat chiar în actul adiţional la contractele de muncă - trimis spre semnare angajaţilor – unde, la capitolul “Salariu” se explică foarte clar faptul că “angajatorul poate dispune oricând modificarea Programelor de acordare a adaosurilor, inclusiv încetarea aplicării acestora, în orice moment şi fără vreo notificare anticipată scrisă din partea sa.”

Sclavagism la Sao Paulo, aceeaşi companie

Pe data de 18 August 2011, ministerul brazilian al Muncii a făcut public faptul că, în urma unor controale inopinate, autorităţile braziliele au descoperit trei ateliere de croiorie în Sao Paulo, care foloseau sclavi în loc de angajaţi. Oamenii erau obligaţi să muncească din zori şi până în amurg pentru a produce articole de îmbrăcăminte destinate grupului spaniol INDITEX. La momentul respectiv, în ciuda evidenţelor, INDITEX a negat orice implicare în acest caz, explicând la nivel oficial că, de fapt, aceste persoane lucrează pentru un subcontractor, mai exact pentru societatea AHA Industria e Comercio Ltda de Roupas. Cu toate acestea, pe 20 Decembrie 2011, la presiunile guvernului brazilian, INDITEX a acceptat să achite compensaţii de 1,8 milioane de dolari. Păcat însă că nimeni n-a explicat cât a avut de câştigat grupul spaniol INDITEX de pe urma acestor subcontractori şi cât de des sunt utilizaţi subcontractorii pentru acoperirea muncii la negru.

Vom reveni !

 

Adaugă comentariu

Dezvaluiri.ro, administratorul site-ului şi autorii articolelor nu îşi asumă responsabilitatea pentru comentarii. Aceasta aparţine în exclusivitate persoanelor care le scriu.

Codul de securitate
Actualizează

înapoi la partea de sus

Revista Presei

Error: No articles to display

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0788059775)

Redactor Şef: Ştefan Doru COPOŢ (tel: 0788032808)

Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)

Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Cristian CEALERA, Mugur MURARU, Tiberiu IANUL

Adresa redacţiei: Constanţa, Bd. Al. Lăpuşneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4
Fax: +40 341 816 200                  E-mail: redactia@dezvaluiri.ro

Copyright © 2014 Organizaţia de Investigaţii Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu îşi asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori şi

conţinutul informaţiilor preluate din alte publicaţii. 

Fotografiile însoțite de simbolul 'T' sunt trucate iar cele însoțite de simbolul 'P' sunt publicitare.

Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la SC Telegraf Advertising SRL Constanța și distribuit prin chioșcurile Telegraf și Cuget Liber.